ÖNEMLİ!!! BLOĞUMUZ www.siddetsizlik.org SİTESİ ÜZERİNDEN GÜNCELLENEREK DEVAM ETMEKTEDİR!

Şiddetsizlik, şiddetsizlik antrenmanları ve yöntemleri üzerine gerekli bilgilere, dokümanlara, makalelere bu siteden ulaşabilirsiniz.

ANTRENÖRLERE: Oyunlar


OYUNLAR
Oyunları çoğunlukla rahatlamayı sağlamak, düşen grup enerjisini yerine getirmek, ele alınacak konuya bir geçim sağlamak ve kapanışı eğlenceli bir şekilde yapmak için kullanıyoruz. Ancak kimi oyunlar aynı zamanda bir egzersiz olarak da değerlendirilebilir. Sık kullandığımız oyunları mümkün olduğunca sınıflamaya çalıştık. Ancak burada yazılanların dışında, farklı veya yeni oyunlar geliştirmek ya da buradakileri değiştirerek de kullanmak mümkün.

TANIŞMA OYUNLARI
1) İSİM OYUNU
AMAÇ: Grup içinde tanışmıyor olanların birbirlerinin iç dünyası ile ilgili ön bilgi edinmesinin yanı sıra yine tanışmıyor olmaktan kaynaklı, eğer varsa ilk gerilimlerin ortadan kaldırılması.
UYGULAMA: Katılımcılar daire şeklinde otururlar. Ortaya katılımcı sayısından daha fazla olan kartpostallar dağınık şekilde bırakılır. Her katılımcı istediği bir kartpostalı seçer. Ya çifter çifter ya dörder dörder ya da iki büyük grup halinde gruplar oluşturulur ve her katılımcı neden o kartpostalı seçtiğini gruba anlatır. Ardından büyük gruba geçilir ve her katılımcı seçtiği kartpostalın kendisine ne ifade ettiğini özet halinde anlatır.
MALZEME: Çeşitli kartpostallar.
SÜRE: Küçük gruplar da dahil olmak üzere 30 dakika.

2) TİPİK HAREKET
AMAÇ: Antrenmanların başında tanışmak ve katılımcıların isimlerini öğrenmek için oynanır
UYGULAMA: Grup bir daire oluşturur. Bir kişi önce adını söyler ve tipik bir hareketini gösterir. Örneğin; “benim adım Ali ve düşünürken alnımı ovuştururum.” Sol yanında duran, önce Ali’nin adını söyler ve yaptığı hareketi gösterir, sonra kendi adını ve tipik hareketini gösterir. Her katılımcı kendisinden öncekilerin adını ve hareketlerini yapmalı ve en son kendi adını söylemeli ve hareketini göstermelidir.
MALZEME: Yok
SÜRE: 20 dakika

3) TOPLARLA İSİM OYUNU
AMAÇ: Tanışma ve grup içinde varsa gerilimi azaltmak
UYGULAMA: Grup bir daire oluşturur. Önce tek topla başlanır. Top kimin elindeyse oyunu o başlatır. Elindeki topu gruptan birine atarken adını söyler. Herkese top gelip, bir başkasına attığında, top son kişiden oyunu başlatana atılır. Böylece ilk tur bitmiş olur. Bir kaç kez top, aynı sırayla aynı kişilere atıldıktan sonra ikinci top devreye girer. İkinci top grup içinde ters yönde yani sondan başa doğru atılır. Ya da üçüncü bir top daha kullanılır ve ilk iki top aynı yönde dolaşırken üçüncü top ters yönde atılır. Hedef topların yere düşürülmeden, isim ve kişi sırası değişmeden oyuna devam edebilmektir.
MALZEME: Orta büyüklükte iki-üç top.
SÜRE: 20 dakika

4) ATOM OYUNU
AMAÇ: Katılımcıların birbirlerini daha iyi tanımalarını olanaklı kılmak.
UYGULAMA: Bir müzik eşliğinde herkes mekanda dolaşır ya da dans eder. Belli bir süre sonunda müzik kesilir ve yönlendirici bir sayı söyler. Katılımcılar söylenen sayıya göre grup oluştururlar. (Mümkün olduğunca küçük gruplar oluşturmak yararlı olur. Örneğin üç, beş, iki, ...vb.) Önceden belirlenen soru söylendikten sonra, belirlenen süre içinde gruplar bu soru üzerine konuşurlar. Sürenin bitiminde müzik yeniden başlatılır, bir süre sonra kesilir ve ikinci soru için grup oluşturulur.
Örnek sorular;
- Buraya nasıl geldin?
- Nerede ve nasıl yaşıyorsun?
- Nerede çalışıyorsun?
- Yoğunlaştığın konular neler?
Önceden sorular belirlenebildiği gibi gruplar kendi istedikleri konularda da konuşabilirler.
MALZEME: Bir teyp ve uygun bir kaset.
SÜRE: 20 dakika

5) TANIŞMA OYUNU
AMAÇ: Birbirini tanımayan insanlardan oluşan bir grup ile yapılacak olan bir antrenmanın başında, grup üyelerinin birbirlerini tanımaları için oynanır.
UYGULAMA: Her katılımcıya 5 adet küçük kağıt ve kalem dağıtılır. Beş soru oluşturulur. Örneğin;
- En son okuduğun kitap hangisi?
- En sevdiğin yemek hangisi?
- Üç haftalık bir tatilin var, nerede olmak istersin?
- Hangi ünlü ile bir hafta geçirmek istersin?
- Nerede yaşıyorsun?
Her bir kağıda bu soruların cevapları yazılır. Herkes bu kağıtları üzerine yapıştırır ve dolaşmaya başlar. Karşı karşıya gelinen diğer katılımcılarla bu sorular üzerine sohbet edilir.
MALZEME: Kağıt, kalem ve yapıştırıcı
SÜRE: 20 dakika



UYANDIRMA – ISINMA - RAHATLAMA
1) RÜZGAR NEREDEN ESİYOR?
AMAÇ: Tanışmak ya da grubun enerjisinde bir düşme gözlendiyse, uyandırmak ve hareket sağlamak için oynanabilir.
UYGULAMA: Katılımcıların sayısından bir eksik sayıdaki sandalyeler geniş bir daire şeklinde dizilir. Herkes oturur ve bir kişi açıkta kalır. Açıkta kalan ebe olur. Dairenin ortasında durur. Ortadaki kişi rüzgarın nereden estiğini söyler. Örneğin; “Rüzgar bugün kot pantolon giyenlerden yana esiyor.” der ve grup içinde kot pantolon giyen herkes yer değiştirmek, başka bir sandalyeye oturabilmek için yerinden kalkar. Ebe de bulduğu boş yere oturur. Sonuç olarak bir kişi yine açıkta kalır ve o yeni ebedir. Yer değiştirirken uyulması gereken kural hemen yanında boşalan sandalyeye oturmamaktır. Çeşitli seçenekler kullanılabilir. Örneğin; “Rüzgar küpe takanlardan yana esiyor.”, “Rüzgar dün akşam iyi uyuyanlardan yana esiyor.”, “Rüzgar çocuğu olanlardan yana esiyor.”, ...vb
MALZEME: Katılımcı sayısından bir eksik sayıda sandalye.
SÜRE: Grubun ihtiyacı ve ilgisi oranında yaklaşık 15 dakika

2) SİNCAP – DEPREM
AMAÇ: Hızlı hareket edebilmek ve eğlenmek.
UYGULAMA:Üçer kişilik gruplar oluşturulur. Bir kişi açıkta kalır. Üç kişilik gruplarda iki kişi karşı karşıya durur ve bir evin çatısı gibi ellerini yukarıda birleştirirler. Böylece sağ ve sol duvarı olan bir ev oluşturulur. İçine üçüncü kişi “sincap” girer. Açıkta kalan bir kişi ebedir ve verebileceği dört komut vardır.
“sağ duvar” dediğinde bütün grupların sağ duvarları yeni bir evin sağ duvarı olmak için grubundan ayrılır. Bu arada ebe boş bulduğu ilk evin sağ duvarını oluşturur. Açıkta kalan bir kişi yeni ebedir ve o da dört komuttan birini verir.
“sağ duvar”
“sol duvar”
“sincap”
“deprem”
‘Deprem’ dendiği zaman bütün yapılar bozulur ve yeni baştan üçer kişilik gruplar oluşturulur.
MALZEME: Yok
SÜRE: 15 dakika

3) BALONU DÜŞÜRME
AMAÇ: Antrenmanın başında grubu canlandırmak ve grup bilincini uyandırmak.
UYGULAMA: Katılımcı sayısına eş balon şişirilir. Önce biri sonra diğerleri olmak üzere balonlar birer birer oyuna dahil edilir. Hedef balonların hiç yere değmeden havada kalmasıdır. Katılımcılar bir voleybol gibi düşünebilirler bu oyunu.
MALZEME: Katılımcı sayısı kadar şişirilmiş balon.
SÜRE: 15 dakika

4) HAYVANAT BAHÇESİNDEKİ GEZİNTİ (rahatlama oyunu)
AMAÇ: Grubun yorgunluğunu ve varsa gerilimini azaltmak için rahatlama amacıyla oynanır.
UYGULAMA: Grup dar bir daire oluşturur. Herkes birbirinin sırtını görecek şekilde, elleri önündekinin omuzlarında durur. Bir kişi öyküyü anlatmaya başlar. Anlatılan öyküye göre ellerle öndekinin sırtına masaj yapılır.
örnek öykü; bir gün canımız çok sıkıldı ve hayvanat bahçesine gittik. Dolaşmaya başladıktan biraz sonra yavaş yavaş yağmur yağmaya başladı. Biz gezmeye devam ettik, derken yağmur hızlandı ve dolu yağmaya başladı. Üstü kapalı bir yere geçmiştik ki bir tavşan önümüzden hızla geçti. Arkasından bir atın nal seslerini duyduk, önce uzaktan geliyordu sonra yaklaştı yaklaştı önümüzden geçip gitti. Dolu yerini yine sakin bir yağmura bırakmıştı ki hafif hafif rüzgar esmeye başladı. Biz yürümeye başladık, biraz daha hızlandı rüzgar ama biz yürümeye devam ettik. Maymunların olduğu kafesin önünden geçerken, maymunlar o daldan bu dala sıçrayıp duruyordu. Bir süre onları seyrettik. Ama yağmur yine hızlanmaya başladı. Her yerimiz ıslandı, ıslandı,... hızlı adımlarla hayvanat bahçesinden çıktık ve evlere döndük.
(öykü anlatanın yaratıcılığı oranında genişleyebilir ve değişebilir.)
MALZEME: Yok
SÜRE: 15 dakika

5) FLAMENGO - PENGUEN
AMAÇ: Enerjiyi arttırmak ve eğlenmek için.
UYGULAMA: Gruptan bir kişi flamingo kuşu olur ve bu kuşun tipik hareketini yapar. (Ağır çekimde bir görüntü gibi kollar iki yanda dalgalanırken bu hareketle uyumlu halde büyük adımlar atılır.) Diğer grup elemanlarının tümü penguendir ve penguenler gibi yürürler. (Kollar vücuda bitiştirilir ve eller yere paralel olarak tutulur. Ayaklar ise topuklar birbirinden ayrılmayacak şekilde küçük adımlar atılarak yürünür.) Penguenler küçük adımları ile flamingo kuşundan kaçmaya çalışırlar. Flamingonun dokunduğu her penguen flamingoya dönüşür ve diğer penguenleri yakalamaya çalışır. Gruptaki herkes flamingo olup bir penguen kaldığında bu kez penguen flamingoları yakalamaya çalışır. Eğer grup isterse başka iki hayvanın tipik hareketini oluşturup oyunu o şekilde de oynayabilir.
MALZEME: Yok
SÜRE: 20 dakika

6) SEN GOFI MISIN?
AMAÇ: Eğlenmek
UYGULAMA: Bütün grup belli bir alan içinde gözlerini kapatarak dolaşmaya başlar. Antrenörün seçtiği biri Gofi’dir ve gözlerini açıp sessizce grubun içinde dolaşır. Gözleri kapalı olarak alanda dolaşan grup elemanları birbirlerine çarptıkları zaman “Sen Gofi misin?” diye sorar ve eğer çarptığı kişi Gofi değilse o kişi de aynı soruyu sorar ve dolaşmaya devam ederler. Amaç Gofi’yi bulmaktır. Çarpılan kişi Gofi ise “Gofi sen misin?” sorusuna karşılık vermez. Bu durumda el ele tutuşup dolaşmaya başlarlar. Gofi’yi bulup elini tutan gözlerini açar. Herkes Gofi’ye eklemlendiğinde oyun biter.
MALZEME: Yok
SÜRE: 15 dakika

7) STICKER
AMAÇ: Eğlenmek!!!
UYGULAMA: Her katılımcının bedeninin değişik yerlerine üçer tane sticker yapıştırılır. Hedef üstünde hiç sticker kalmamasıdır. Yapıştırılan stickerı başkalarının üzerine yapıştırmaya çalışılır. Sürenin bitiminde üstünde hiç sticker olmayan kazanmış sayılır. Sticker yerine başka malzemeler de kullanılabilir. Örneğin mandal.
MALZEME: Bol miktarda sticker, mandal ya da uygun başka bir malzeme.
SÜRE: 15 dakika

8) GÜNAYDIN ARKADAŞIM
AMAÇ: Günün ve antrenmanın ilk saatlerinde grubu enerjik hale getirmek.
UYGULAMA: Katılımcılar bir daire oluştururlar. Bir kişi ebe olur ve dairenin dışında tur atar. Seçtiği birinin sırtına dokunur. Dokunduğu kişi ile dairenin etrafında, ters yönlerde koşarlar. Karşılaştıkları noktada durup birbirlerini öpmeleri ve “günaydın arkadaşım” demeleri gerekir. Hedef dairedeki boş yeri kapmaktır. Bir kişi boş yeri kapar diğeri ebe olur.
MALZEME: Yok
SÜRE:15 dakika

9) MÜZİKLİ SANDALYE
AMAÇ: Eğlenmek için oynanır.
UYGULAMA: Katılımcı sayısından bir eksik sayıda sandalye arkalı önlü yan yana dizilir. Hareketli bir müzik başlar ve katılımcılar sandalyelerin etrafında dans ederek dönerler. Müzik kesilince herkes sandalyelere oturur. Müzik yeniden başladığında iki sandalye daha eksiltilir. Hedef bütün katılımcıların sandalyelere oturabilmesidir. Her turda iki sandalye eksiltilir. Oyun tek bir sandalye kalıncaya kadar devam eder. Kalan son sandalyeye de bütün katılımcıların birlikte oturması gerekir.
MALZEME: Sandalyeler, kaset çalar.
SÜRE: 15 dakika

10) SESSİZ DİNLEME (ya da NE DUYDUN?)
AMAÇ: Sessizliğin aslında herkes için farklı bir ses içerdiği bu oyunda amaç ortama konsantrasyon sağlamak ve rahatlamaktır.
UYGULAMA: Bütün katılımcılar gözlerini kapatır ve beş dakika boyunca sessizliği dinler. Bu süre sonunda tur yapılarak “ne duydun?” sorusuna yanıt verilir.
MALZEME: Yok
SÜRE: 15 dakika

KONU MERKEZLİ OYUNLAR
1) GORDİYON DÜĞÜMÜ
AMAÇ: Kördüğüm haline gelen grubun, ellerini bırakmadan düzgün bir daire oluşturmaya çalışmaları ve grup içi iletişim sağlayarak birlikte bir sorunu çözmek.
UYGULAMA: Grup daire oluşturur. Bütün katılımcılar gözlerini kapatıp ellerini ileriye uzatırlar. Yavaş ve küçük adımlarla dairenin merkezine doğru yürürler. Gözler kapalı olarak herkes dokunduğu ilk eli tutar. Açıkta bir el kalmayınca herkes gözlerini açar. Ortada kördüğüm olmuş bir görüntü vardır. Eller hiç bırakılmaksızın, çeşitli hareketler ve yer değiştirmelerle yeniden düzgün bir daire oluşturmak gerekmektedir.
MALZEME: Yok
SÜRE: Genellikle daire oluşuncaya kadar oyun devam eder. Ancak kimi durumlarda oluşan düğümü çözmek mümkün olmayabilir. Bu durumda oyun bırakılır. Yaklaşık olarak 20 dakika.

2) ARKADAKİNİN DİZİNE OTURMAK
AMAÇ: Birlikte ve uyum içinde hareket edebilmek.
UYGULAMA: Her katılımcı öndekinin sırtını görecek şekilde ve ellerini onun omzuna koyarak daire halinde durur. Dairenin merkezine doğru küçük yan adımlarla yürünür. Yeterli sıkışma sağlandıktan sonra herkes aynı anda ve yavaşça çömelmeye başlar. Çömelme arkadakinin dizlerine oturulunca sonlanır. Herkes bir arkadakinin dizlerine oturduğunda bir kişi komut verir ve hep birlikte önce sağ ayakla ileriye doğru bir adım atılır. Eğer daire hala yıkılmadıysa sol ayakla bir adım daha atılır. Grup hala sağlam duruyorsa adım atmaya devam edilir.
MALZEME: Yok
SÜRE: Katılımcıların ruh haline ve katılımına göre yaklaşık 15 dakika.

3) YAĞMUR SAĞANAĞI
AMAÇ: Duyma ve algılamaya dayalı bu oyunda amaç grup içi koordinasyon ve konsantrasyonun sağlanmasına yardımcı olmaktır.
UYGULAMA: Bütün grup bir daire şeklinde ayakta durur. Herkes gözlerini kapatır. Ortamın sessiz olması gerekir. Oyunun yönlendiricisi önce ellerini ovuşturur. Dairedekiler dikkatle sesi dinler. Yönlendiricinin solundaki aynı şeyi yapmaya başlar. Herkes sol yanındakinden aldığı sesin aynısını yapar. Yönlendiricinin sağındaki katılımcı da el ovuşturmaya başladığında bu kez parmak şıklatma başlar ve bu sürerken, yönlendirici alkış sesi olan üçüncü sesi verir. Parmak şıklatmaların yerini alkış sesi alır. Diğer hareketler sırasıyla; göğüs yumruklamak, bacaklara vurmak, yere topuklarla vurmak, ...vb’dir. Ses, küçük yağmur damlalarından başlayıp yağmur sağanağına kadar gelişip yeniden yağmur damlalarına döner.
MALZEME: Yok
SÜRE: Yaklaşık 20 dakika

4) KURT, AVCI, NİNE (rekabet oyunu)
AMAÇ: Gruplar arası rekabet duygusunu açığa çıkarmak.
UYGULAMA: Katılımcılar eşit sayıda iki grup oluştururlar. Her grup, diğer grubun duymayacağı şekilde hangi figürü canlandıracağına karar verir.
Ön pençelerini havaya kaldırıp bağıran kurt
Hayali bir tüfeği karşısındakine doğrultmuş olan avcı
Parmak sallayan nine.
Bu üç figürden birini seçen gruplar düz bir çizgi halinde, önce sırtları birbirlerine dönük olarak dizilirler. Oyunu yönlendirenin komutuyla yüzlerini birbirlerine dönüp kararlaştırdıkları figürü gösterirler.
Kurt nineyi yer.
Avcı kurdu vurur.
Nine avcıyı durdurur.
Hangi grubun kazandığı böylece ortaya çıkar.
Kazananı belirleyene kadar tur döner. Berabere kalıncaya kadar oynadıktan sonra oyunu bırakmak isteyen gruplar da vardır.
MALZEME: Yok
SÜRE: 15 dakika

5) ŞİŞE - KALEM
AMAÇ: Kişiler arası koordinasyon ve birlikte bir iş yapabilme becerisi sağlamak.
UYGULAMA: Birbirine bağlanmış iplerin üç ucunda kafaya geçebilecek bir halka yapılmıştır. Dördüncü ucunda ise bir kalem bağlı bulunmaktadır. İplerin uçlarını kafalarına geçirenler kalemi, ipler arasındaki gerginliği bozmadan şişenin içine sokmaya çalışırlar.
MALZEME: Dört tane eşit uzunlukta ip, kalem, şişe
SÜRE: 15 dakika

6) TUHAF ÇARŞI
AMAÇ: Yaratıcılığın ortaya çıkaran bu oyun eğlenmek için oynanabilir.
UYGULAMA: Daha önceden hazırlanan içinde değişik nesnelerin olduğu bir kutudan katılımcılardan birer nesne seçmeleri istenir. İki dakika içinde o nesne ile ilgili, değişik işlevleri üzerine düşündükten sonra, verilen bir sinyal ile dolaşmaya başlayan katılımcılar, “dur” komutunun ardından kendilerine en yakın bulunan diğer katılımcı ile bir çift oluşturur. Elindeki nesneyi diğerine satmaya çalışır.
MALZEME: Değişik nesneler. (mandal, kalem, kibrit kutusu, ...vb)
SÜRE: 15 dakika

7) İŞBİRLİĞİ ÇEMBERİ:
AMAÇ: İşbirliğine dayalı olan bu oyun denge ve güven sağlamanın yanı sıra grubun canlanmasını da sağlar.
UYGULAMA: Katılımcılar el ele tutuşarak geniş bir çember oluştururlar. Tek ve çift sayılar olmak üzere iki grup olarak hareket ederler. Tek dendiği zaman, tek sayı olanlar vücutlarını dik tutacak şekilde çemberin içine doğru yavaş, dikkatli ve dengeyi bozmayacak şekilde eğilirken, çift olanlar da aynı şekilde dışına doğru eğilirler. Tek ve çift komutlarıyla oyun, bir kaç kez tekrarlanır. Dikkat edilecek en önemli nokta yavaş ve dengeli hareket etmektir.
MALZEME: Yok
SÜRE: 10 dakika

8) tavşan oyunu:
Amaç: Başlarken ortamı ısındırmak ve giriş niteliğinde homofobi/temas/ilişki kurma konusuna da değinen bir oyun...
UYGULAMA: Grup daire şeklinde oturur. Antrenör, elinde kulaklarından ve poposundan tuttuğu bir tavşan olduğunu farz eder ve gruptan bunu hayal etmelerini ister. Tavşanı, istediği bir yerinden öperek sol yanındaki katılımcıya uzatır.
Sol yandaki katılımcı da tavşanın istediği bir yerinden öperek diğerine geçirir ve böylece bütün katılımcılar bu şekilde tavşanı öperler. Tavşan, antrenöre tekrar geldiğinde, antrenör tavşanı yanına oturtur (tavşan hayalini güçlendirmek için antrenör jestler katabilir.) Ve az önce tavşanı neresinden öptüyse aynı şekilde herkes sol yanındaki katılımcıyı tavşanı öptüğü yerden öpmesi istenir.
MALZEME: Yok
SÜRE: 15-20 dakika



OYUN VE EGZERSİZ OLANLAR
1) KÖR YILAN (güven oyunu ve egzersizi)
AMAÇ: Aynı zamanda bir egzersiz olan bu oyunda amaç, güven ve işbirliğini denemektir.
UYGULAMA: Katılımcılar sıra halinde durup, ellerini önündekinin omzuna koyar. En önde duran dışında herkes gözlerini kapatır. Gözleri açık olan yılanın başı, gövdeyi gezdirir ve herkesin yolu anlamasına, kimsenin yaralanmamasına dikkat eder. Bu oyun, parlak ışık ve gölgenin olduğu, farklı zeminlerin yer aldığı, kokunun değiştiği açık havada daha güzeldir. Yılanın başı dışında ona eklenerek gövdeyi oluşturan herkes önündekinden kopmamalı ve arkasındakini kollamalıdır.
MALZEME: Yok
SÜRE: 20 dakika
*Eğer ortaya çıktıysa, korkular ve güven duygusu üzerine bir değerlendirme yapılabilir.

2) SALLANAN ŞİŞE (güven oyunu)
AMAÇ: Grup içindekilerin birbirlerine güven duymaları ve kendilerini rahat hissetmeleri.
UYGULAMA: Katılımcı sayısına göre, ne çok büyük ne de çok küçük olmayan (ortalama sekiz-dokuz kişilik) gruplar/grup oluşturulur. Omuz omuza olacak şekilde sıkışık bir daire oluşturulur. Dairenin merkezine gruptan biri geçer ve gözlerini kapatır. Kendisini vücudunu düz tutacak şekilde öne doğru bırakır. Daireyi oluşturanlar ellerini göğüs hizasında tutup, avuç içleri ortadaki katılımcıyı tutacak şekilde hazır beklerler. Ortadaki katılımcı üstüne doğru geldiğinde, sakince sağa ya da sola doğru kaydırırlar. Ortadaki kişi hareket yeteneği/iradesi olmayan bir kukla gibi elden ele geçirilir. (Ortada duranın ayakları sabit durmalıdır.) Gruptan isteyen herkes dairenin ortasına geçer ve oyun tekrarlanır. Oyun sırasında sessizlik çok önemlidir ve ortadaki kişinin yere düşmemesine dikkat edilir.
MALZEME: Yok
SÜRE: Katılımcı sayısına göre değişir. Ancak dairenin merkezine geçen her kişi için ortalama 3-4 dakika yeterlidir.

3) KENDİNİ MASADAN BIRAKMAK (güven oyunu ve egzersizi)
AMAÇ: Kendine ve grup üyeleri arasındaki güven duygusunu pekiştirmek.
UYGULAMA: Gruptan dönüşümlü olarak birer kişi bir masanın üzerine çıkar ve gözlerini kapatır. Diğerleri karşılıklı olarak yüzleri birbirine dönük ve ellerini birbirlerine uzatarak, kollarıyla bir yatak oluştururlar. Masanın üzerinde gözleri kapalı olarak bekleyen katılımcı hazır hissettiğinde kendisini boşluğa, yani kolların üzerine bırakır. Grup üyeleri masadan kendini bırakan kişiyi yere düşürmemelidir. Herkes bir kere masanın üzerine çıkacak şekilde tur dönülür.
UYARI: Kendisini masadan boşluğa bırakan katılımcının güven duygusunu ve fiziksel bütünlüğünü korumak için yere düşmemesi gerekiyor. Bu nedenle de son derece dikkatli davranılmalı.
MALZEME: Yok.
SÜRE: 15 dakika

4) PARA ELDEN ELE
AMAÇ: Grup arasında iletişim ve konsantrasyonu sağlamak ve eğlenmek için oynanabilir.
UYGULAMA: Katılımcılar bir daire oluşturur. Herkesin sağ elinde bir adet demir para bulunur. Belli bir ritim içinde herkes aynı anda sağ elindeki parayı sol tarafındakinin sol eline verirken, sol eliyle sağ tarafındakinden demir parayı alır ve hemen sağ eline aktarır. hedef her hangi bir karmaşa olmaksızın ve ritmi-uyumu bozmadan bunu olabildiğince çabuk ve uzun süre yapmaktır. Eğer grup içinde iyi bir uyum yakalanırsa kural biraz daha zorlaştırılıp hemen yanımızdaki değil onun yanındakine parayı verip, diğer yanımızdakinin bir yanındakinden parayı alırız.
MALZEME: Herkese birer adet demir para.
SÜRE: 15 dakika

KAPANIŞ OYUNLARI
1) MÜZİK GRUBU
AMAÇ: Uzun süreli antrenmanların son gününde eğlenmek ve keyifli bir bitiş sağlamak için kullanılabilir.
UYGULAMA: Bütün katılımcılara bir müzik grubunun üyeleri oldukları söylenir. Akşam konsere çıkacaklar ve bir kez daha prova almaları gerekiyor. Kısa bir provanın ardından da hemen konser başlayacak. Müzik aleti olarak herkes istediği bir şeyi seçebilir. Hedef ortak bir ritim yakalamaktır.
MALZEME: Katılımcıların inisiyatifine bağlı olarak her şey kullanılabilir.
SÜRE: Sıkılana kadar.

2) BEN KIMIM?
AMAÇ: Uzun süreli antrenmanların sonuna doğru oynanabilecek olan bu oyun, tanıma ve gözlem yapmaya yönelik eğlenceli bir oyun.
UYGULAMA: Bütün katılımcılar isimlerini küçük bir kağıda yazıp bir kutuya atarlar. İki grup oluşturulur. Her gruptan bir temsilci kutudan bir kağıt seçer. Seçtiği kağıttaki isim kendi grubundan ise o kağıdı bırakıp yeni bir tane seçer. Karşı gruptan birinin adını seçtiği zaman grup olarak o kişinin üç belirgin özelliğini saptarlar. İki grup bir araya gelir. Seçmiş ve üç belirgin özelliğine karar vermiş oldukları kişinin taklidini yaparlar. Kim olduğunu bulmak için üç tahmin hakkı vardır. Eğer kim olduğu bulunamazsa isim grup tarafından açıklanır.
MALZEME: Yok.
SÜRE: 15 dakika